Termín dokončení nádraží nezměněn

ŠUMPERK • Už téměř rok probíhá rekonstrukce šumperského autobusového nádraží, kterou pociťují řidiči i chodci na Jesenické ulici i v okolí. I přes situaci spojenou s koronavirem na této stavbě práce pokračují dle plánu. Některé prvky budí emoce.

Red

„V současné době probíhá dláždění parkoviště na straně vlakového nádraží. Zároveň běží práce na výkopech, do kterých budou uloženy sítě včetně optických kabelů, dokončená je retenční nádrž na dešťovou vodu. V prostoru autobusového nádraží vyrůstají sloupky, na kterých budou uchyceny přístřešky na nástupištích.“ popisuje místostarosta města Šumperka Jakub Jirgl.

Právě přístřešky vzbudily velkou diskuzi nejen mezi zastupiteli. Mají totiž mít takzvaně zelené střechy. Ty zvednou cenu celé rekonstrukce o další milióny. Právě kvůli ceně mají mezi zastupiteli řadu odpůrců. Argumentem pro je ale dle jiných přínos životnímu prostředí.

„Mysleme na to, že tyto kroky děláme nejen pro současné cestující, aby měli lepší podmínky na přestupním terminálu, ale také pro budoucí generace. Dáváme tím zároveň najevo, že Šumperk myslí na ekologii,“ uvádí k tomu například radní Michael Kohajda.

Zelené střechy mají podle projektantů být dvojího typu. S nízkým porostem, které budou na střechách nástupišť a s vyšším, zhruba šedesáticentimetrovým porostem, které budou na výpravní budově a zastávce městské dopravy. Na jejich závlahu bude použita záchytná nádrž na dešťovku. Voda z této jímky bude sloužit jak pro mlžení intenzivní zelené střechy, tak pro zálivku zeleně v prostoru přestupního terminálu. Nádrž zadrží 10 metrů krychlových dešťové vody.

Diskuzi mezi zastupiteli nedávno vzbudila také otázka počtu elektronických informativních cedulí. V projektu a původním návrhu je totiž kromě velkoplošných tabulí navrženo i pět třířádkových displejů u každé refýže (na obrázku modře pozn. redakce). Na zasedání před dvěma týdny padnul ale návrh, že by místo tohoto řešení byl na každém nástupišti samostatný displej (na obrázku červeně pozn. red.). Bylo by zde tedy kromě velkoplošných tabulí celkem 12 displejů. Toto řešení vedoucí k větší přehlednosti by ale stálo 1,7 milionů korun navíc. Po dlouhé diskuzi nakonec nebylo jednoznačně rozhodnuto a v tuto chvíli tedy zůstává původní řešení pěti tabulí. Tato změna se však bude podle zastupitelů předmětem dalších politických i odborných jednání.

Kromě těchto novinek má na nádraží vzniknout celá řada inovativních prvků, jako moderní informační tabule, chytré lavičky nebo cyklověž pro více než stovku kol. Čekárna také bude pokryta bezplatnou wifi.

„Nyní se také již připravují grafické návrhy polepů, jak cyklověže, tak střech na nástupištích, kde by se mělo objevil logo města i nejvýznamnější památky.“ Říká k vizuální podobě Jakub Jirgl.

V současné chvíli nádraží funguje v provizorní formě na ulici Fialově. Přes osm tisíc cestujících a čtyřista spojů denně se musí vměstnat do relativně malého prostoru. Provoz v ulici Fialově je jednosměrný a vjezd je povolen pouze linkovým autobusům nebo zásobování domu kultury. Toto provizorní opatření potrvá až do konce rekonstrukce, která je naplánovaná na konec tohoto roku.

„Vše nasvědčuje tomu, že termín výstavby do konce roku firma dodrží.“ Dodává místostarosta Jirgl.

Více fotek s vizualizacemi naleznete na našem webu a Facebooku.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*