Padaly rekordy v množství posypové soli a drtě. Letošní zima se tak prodražila

REGION · Zimní sezóna odstartovala 2. listopadu a byla ukončena 19. února. Petr Polách, správce provozu společnosti SUEZ Technický servis, která má na starosti zimní údržbu šumperských ulic a chodníků, letošní zimu hodnotí jako rekordní z hlediska počtu výjezdů a také množství spotřebovaného posypového materiálu během posledních let.

„Vzhledem k charakteru počasí jsme v listopadu s výjimkou rozvozu beden na posypový materiál po městě s technikou vůbec nevyjeli. Nepřetržitou dispečerskou službu a pohotovost jsme zahájili 21. prosince a poté byla držena čtyřiadvacet hodin denně až do 19. února. Během těchto jedenašedesáti dnů jsme zasahovali ve čtyřiceti,“ uvedl Petr Polách. Zatímco v prosinci vyjela úklidová technika ve třech dnech, v lednu to bylo pětadvacet dnů a v únoru patnáct.

„Nejnáročnější byly první dva únorové týdny, během nichž teploty padaly hluboko pod nulu. Kritický byl především začátek měsíce, kdy padal zmrzlý sníh, který na komunikacích okamžitě namrzal. Situaci jsme se snažili okamžitě řešit, ale technika bohužel nemohla být v krátkém čase na všech místech. Proto jsme postupovali podle priorit tak, jak je stanovuje plán zimní údržby, abychom včas ošetřili ta nejdůležitější místa, jako jsou páteřní komunikace a chodníky vedoucí k základní infrastruktuře města, k nimž mimo zařízení IZS patří i autobusové zastávky a komunikace, po kterých jezdí linková doprava,“ popsal komplikovaný začátek února správce provozu. Charakteru počasí tak spotřeba posypového materiálu odpovídala. Technika v zimním období po Šumperku rozvezla celkem osm set devadesát tun soli a šest set třicet šest tun drtě. „Takové množství nepamatuji. V porovnání s minulou zimou to představuje jednou tolik soli a téměř dvakrát více posypové drtě,“ podotkl Polách a dodal, že ve druhé polovině února již byl v celé republice problém sehnat především posypovou sůl, neboť v té době došlo k uzavření hranic s Německem, odkud ji řada dodavatelů dováží. „Obecně se snažíme upřednostnit při posypu drť, ovšem při tomto charakteru počasí bylo nutné použít ve větší míře sůl, abychom zajistili bezpečnost. Cílem posypu solí je zamezit tvorbě ledové vrstvy na svrchní vrstvě chodníků. Z chemického hlediska používáme stejnou sůl, kterou konzumujeme v potravinách, tedy chlorid sodný. Inertní posyp nezabrání tvorbě ledu, ale v některých případech sníží kluzkost povrchu a používá se při venkovních teplotách pod minus devět stupňů, kdy posypová sůl ztrácí svoji účinnost. Nikdy ale neprovádíme preventivní solení,“ vysvětlil Polách. Údržba vozovek a chodníků během uplynulých zimních měsíců vyšla na 7,138 miliónu korun bez DPH, z nichž 2,42 miliónu představují jen náklady na posypovou sůl a drť. Pro srovnání – předchozí mírná zima přišla městskou kasu na 2,88 miliónu korun bez DPH. „Na zimní údržbu je v letošním rozpočtu vyčleněna částka 6,58 miliónu korun. V současnosti tak jsou finanční prostředky alokované v této kapitole vyčerpané,“ sdělila vedoucí oddělení komunálních služeb místní radnice Eva Nádeníčková. (ms)

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*