Obchodní inspekce doporučuje obezřetnost při internetových nákupech

ŠUMPERK · Zavřené provozovny i hrozba nákazy covidem donutila spotřebitele nakupovat přes internet, ačkoli se dosud této formě nákupů spíše vyhýbali. Podle šetření České obchodní inspekce (ČOI) vzrostl současně počet lidí, kteří byli nákupem přes internet zklamaní.

„Vedle kontrol jsme se proto rozhodli přijít i s radami pro spotřebitele, aby zbytečně nenaletěli,“ říká ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný. Odborníci na internetový obchod v prvé řadě doporučují vyhýbat se anonymním nebo neznámým prodejním webům. „Seznam rizikových webů najdete na www.rizikove.cz. Tato stránka denně chrání stovky tisíc spotřebitelů před známými rizikovými e-shopy. Jedná se o celosvětově unikátní projekt v rámci zvýšení ochrany uživatelů na internetu,“ dodává mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Odborníci v těchto dnech důrazně varují před rádoby zdravotními portály. Jejich tvůrci se jen snaží vyvolat v návštěvnících stránek pocit, že právě narazili na jedinečný web, který jim jako jediný přináší unikátní možnost zvítězit například nad cukrovkou, bolestmi, obezitou a dalšími zdravotními obtížemi. Obezřetnost je na místě i v případě nákupu od prodejců ze „třetích zemí“. „Pokud si aktivně zakoupíte zboží na zahraničních webech z Číny, Panamy, Hongkongu či dalších zemí, bude obtížnější domáhat se svých práv v případě, že zboží nedorazí, je doručeno něco jiného nebo bude nutné zboží reklamovat,“ dodávají odborníci z ČOI. V rámci bezpečnosti plateb doporučují platby kartou nebo alespoň na dobírku. V případě, že se přece jen zájemci rozhodnou využít k nákupu neověřený e-shop, měli by si prohlédnout a zjistit reference uživatelů. Pokud se spotřebitel dostane s prodejcem do sporu, může se obrátit na oddělení mimosoudního řešení sporů (ADR) při České obchodní inspekci (www.coi.cz/spor). „Já jsem se vyloženě s podvodem při nákupu přes internet osobně nesetkala, pravda ale je, že při posledním nákupu jsem byla zklamaná. Zahraniční společnost inzerovala kus nábytku, na kterém měla být horní nerezová deska, a domů mi přišel stolek, jehož horní deska byla z úplně jiného materiálu. Naštěstí to nebyl drahý výrobek, tak jsem nad tím mávla rukou, protože peripetie s vracením výrobku jsem nechtěla absolvovat,“ mluví o své zkušenosti s nákupem na internetu paní Vlaďka ze Šumperka. (hap)

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*