Železniční skanzen Lupěné

Dnes dáme odpočinout nohám a z hor se podíváme opět do nížiny, konkrétně na Zábřežsko, kde se u obce Nemile jižně od Zábřeha nachází muzeum pod širým nebem, které potěší hlavně milovníky vlaků. Najdete tam totiž železniční skanzen na opuštěné dráze. Ten leží na zrušeném železničním náspu mezi obcemi Lupěné a Hněvkov. Můžete se zde těšit na řadu zajímavých exponátů, které odkazují na více než 150letou historii železniční dopravy v oblasti. Už z roku 1950 pochází historická parní lokomotiva, do které lze volně vlézt, ale k vidění jsou tady také mechanické semafory, stavědlo a dvoje mechanické závory. Od července 2018 skanzen obohatil zrekonstruovaný služební dvounápravový vagón pro nákladní vlaky. Skanzen je součástí naučné stezky a cyklostezky, o které píšeme více níže a která má na své trase tři mosty, jejichž pilíře jsou zčásti odkryté a jejichž datace je až z roku 1902; průrazy skalami, opět s datací na začátku 20. století; kamenné milníky původních tratí a další prvky jako například tři strážní domky připomínající potřebu obslužnosti trati v době páry, z nichž jeden u obce Hněvkov je i obydlený. Podél celé stezky najdete i lavičky, stojany na kola nebo informační tabule.

Kudy do skanzenu

Ideální je samozřejmě udělat si výlet a do skanzenu dojet například na kole nebo do něj dojít pěšky po stezce. Až ke skanzenu se dá dojet i autem nebo, kdo nemá vlastní dopravu, může se svézt vlakem do Lupěného – od železniční stanice je to sem asi 700 metrů pěšky.

Cyklostezka Lupěné – Hněvkov s železničním skanzenem

Skanzen je součástí dva a půl kilometru dlouhé cyklostezky Lupěné – Hněvkov, která je vhodná hlavně pro cyklisty a inline bruslaře. Cyklostezka vede po opuštěném tělese dráhy v malebném údolí Moravské Sázavy a je součástí významné regionální cyklotrasy č. 6232, která pokračuje dále do východních Čech. Míjí tzv. Hněvkovský kopec a krásně po rovince propojuje Zábřeh – Hoštejn až na Drozdovskou pilu nebo směr Lanškroun. Cyklostezka je v provozu od podzimu 2011. Slavnostně otevřena byla 2. června 2012, kdy byla představena taktéž nově vybudovaná naučná stezka s turistickým zázemím, která je součástí cyklostezky.

Parní lokomotiva Škoda CS 500

Nejvýraznějším z prvků skanzenu je bezesporu parní lokomotiva. Ta byla vyrobena v únoru roku 1950 pod výrobním číslem 2453 jako lokomotiva 4. série průmyslových lokomotiv typu 51 Lo. Tento typ lokomotiv se vyráběl už za 2. světové války, kdy byly v letech 1941 a 1943 vyrobeny první dvě série ještě se štítky ŠKODA WERKE. Třetí série se vyráběla roku 1948. Vystavený exponát dvojčité tendrové posunovací lokomotivy na sytou páru byl vyroben ve Škodových závodech v Plzni pro Severočeské hnědouhelné doly n. p. Most. Odtud lokomotiva putovala do Tonasa Neštěmice, kde jezdila do poloviny sedmdesátých let minulého století. Poté, než se dostala na Zábřežsko, byla dlouhá léta umístěna na pomníku v Lysé nad Labem. Tak hezký výlet!

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*