Roman Janků: „Festival byl vlastně pokusem, jestli mají lidé zájem o koncerty i o prázdninách.“

ŠUMPERK • Klasika Viva již léta přivádí klasickou hudbu co nejblíže lidem do regionálních sálů v Šumperku, Jeseníku a v Českém Brodě. V jubilejní 20. sezóně se cyklus jejích koncertů vlivem koronavirových okolností ocitl ve svízelné situaci. „Z devíti jarních koncertů se tři uskutečnily, pro tři se nám podařilo najít náhradní termín a tři musíme bez náhrady zrušit,“ říká zakladatel cyklu Roman Janků, jenž je zároveň ředitelem Klášterních hudebních slavností, které Šumperk znovu rozezní v červenci letošního roku.

Vladimíra Bartoňová

Co bylo dřív a proč?

Dříve byl cyklus Klasika Viva. Vlastně úplně první koncert jsem uspořádal pod názvem Hudba na radnici. V obřadní síni šumperské radnice se také prvních pár let koncerty konaly, po roce jsem změnil název a cyklus koncertů se jmenoval Šumperská klasika. A když se poté v roce 2008 koncerty rozšířily i do Jeseníku, změnil jsem název na Klasika Viva, což mi přišlo mnohem více vypovídající. Hudební slavnosti jsou mladší, v roce 2007 byly vlastně takovým pokusem, jestli budou mít lidé zájem o koncerty i o prázdninách.

Oba projekty mají návaznost na Šumperk, ale program přesahuje i do jiných měst. Máte v Šumperku málo posluchačů?

Klasika Viva je primárně určena pro posluchače v Šumperku a Jeseníku. A zde také plní svou úlohu, nabízí jako jediný projekt pravidelně koncerty klasické vážné hudby. Naproti tomu jsou Klášterní hudební slavnosti určeny pro celou oblast Jeseníků. Tedy koncerty pořádáme i mimo města Šumperk a Jeseník. Ale návštěvníků z těchto dvou měst máme i na jiných místech spoustu.

V obou případech se jedná o vážnou hudbu – není to dvojí práce?

Vůbec ne. Koncerty Klasika Viva jsou koncerty, řekněme, edukativní. Představujeme zajímavé interprety, i mladé, začínající, přinášíme zajímavé programy, hvězdy hudebního nebe zveme sporadicky. Festival naproti tomu může nabízet velká orchestrální i operní díla, zvát hvězdy našich klasických pódií a občas i zaexperimentovat. Obojí práce je krásná.

Jak se od sebe liší? A mají i odlišné posluchače?

Každý projekt je trochu jiný. Registrujeme mnoho posluchačů, kteří chodí pravidelně na koncerty obou projektů. Ale registrujeme velkou spoustu posluchačů festivalu Klášterní hudební slavnosti, kteří jsou unikátní. Přijdou na koncert, protože jsou zrovna v Jeseníkách, někde blízko místa konání. Někteří přijedou jen na koncert a zůstanou. Prostě zažíváme regulérní festivalovou turistiku i u našeho festivalu.

V obou případech slibujete kvalitní hudbu, což znamená kvalitní interprety. Jak se vám daří je pro koncerty u nás získávat?

Zatím se mi to daří velice dobře. S velkou spoustou umělců se znám osobně, také jsem býval jeden z nich, a naše projekty mají velmi dobrou pověst. Tu nám vytváří také naše publikum, které je vnímavé a vzdělané.

Který projekt je nyní aktuálně na řadě a jaké lahůdky v programu letos chystáte?

Vzhledem k současné pandemické situaci v zemi a všem restriktivním opatřením, které kulturní projekty postihly fatálně, jsme první pololetí cyklu Klasika Viva vůbec nedokončili. Podzim by měl být restartem. Nás ale čekají Klášterní hudební slavnosti, které byly ve velkém ohrožení. Festival se nakonec uskuteční, ale ve velice pozměněné podobě. I tak se mohou naši příznivci těšit například na koncert kytaristy Štěpána Raka v Maršíkově, Epoque Quartetu a kytarového dua Siempre Nuevo v Loučné, experimentálního Bardolina v Tančírně v Račím údolí nebo na recitál patronky festivalu, jedné z nejlepších harfistek světa Jany Bouškové v Šumperku.

Jak vám s plány zamíchal koronavirus a uzavřené koncertní sály?

Zamával velmi zásadně. Byl připraven již před Vánocemi, ale v březnu jsem vůbec nevěděl, jestli bude možné nějaký festival vůbec uspořádat. Po velikonocích se začínaly objevovat první náznaky rozvolňování, koncem dubna bylo jasné, že v námi připravené variantě nemůže proběhnout. Takže program prošel redukcí. Z původně avizovaných 15 koncertů jich v létě proběhne pět, a dva další přesouváme na podzim. Ve hře jsouještě nějaké varianty dalších koncertů, ale vše se uvidí podle dalšího vývoje.

Klasika Viva letos slaví 20 let. Věřil jste v tak dlouhou životnost?

Já jsem takto nikdy neuvažoval. Chtěl jsem organizovat kvalitní koncerty, které v Šumperku nebyly. Tedy nebyly pravidelné. To samé v Jeseníku. Když si město Šumperk vybralo cyklus Klasika Viva mezi své vyjmenované akce, věřil jsem, že můžu vydržet.

V roce 2016 jste byl městem Šumperk oceněn Cenou města. Který z vašich projektů na tom měl větší zásluhu a proč?

V roce 2016 mi dalo město Šumperk cenu za rok 2015. V tom roce probíhala Klasika Viva již 15 let. Řekl bych tedy, že to bude tím…

Co oběma projektům chystáte za budoucnost?

Chystám plány, které budou kvalitní ve své náplni i v provedení, a přitom nás všechny budou bavit. Objevujeme pro posluchače multižánrové projekty, nebojíme se odboček do jazzu, swingu, filmu, muzikálu, ale základ zůstává v klasice – sonáty, koncerty, symfonie, opery, oratoria. Protože to je žánr, za kterým si stojím. A určitě se lidé mohou těšit na spoustu kvalitních umělců, protože ty budu zvát vždy.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*