Lednové výprodeje nemusí být vždy výhodné

ŠUMPERK · Oblíbené nákupy ve výprodejích se v těchto dnech odehrávají především prostřednictvím internetu. I v tomto prostředí dochází ke klamavým obchodním praktikám, kdy zdánlivě výhodné nákupy ve skutečnosti radost ze slev nepřinesou.

Provozovatelé e-shopů si velmi dobře uvědomují, že prezentování produktu jako zlevněného výrazně zvyšuje šanci, že si ho spotřebitel koupí. Slevy však často počítají ze svých interních „katalogových“ cen, i když se za ně zboží nikdy neprodávalo. Proto se doporučuje alespoň zběžně srovnat ceny mezi několika obchody, aby měl nakupující jistotu, že sleva je skutečná. V budoucnu budou muset nejen e-shopy vztahovat slevu k ceně, za kterou se produkt prodával v posledních třiceti dnech. Sleva jen naoko je v povánočních výprodejích nejčastějším trikem. „Pozor si zákazníci musejí dávat na falešné slevy, kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo sleva použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka oblíbeného dTestu. Podle ní některé obchody naopak ceny načas zvýší, aby je pak mohly snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu. Všechny podobné případy naplňují znaky klamavých obchodních praktik a jsou v rozporu se zákonem. „Můžete se také setkat s tvrzením, že na zlevněný sortiment neplatí záruka, případně je omezena. Nic takového není možné, i na zboží zakoupené ve slevě platí zákonná záruka 24 měsíců. Výjimkou je situace, kdy byl výrobek zlevněný kvůli nějaké vadě – pro takovou vadu pak zboží samozřejmě reklamovat nelze, na všechny ostatní vady daného zboží ovšem záruka platí,“ připomíná Hekšová. Její zkušenosti potvrzuje i šumperská zákaznice Ivana Lekšová. „Já jsem si tak naběhla při povánočním nákupu přes internet loni. Mrzelo mě, že mě zklamal e-shop, který spravují moji známí tady na Šumpersku. Chtěla jsem podpořit regionální obchodníky a dopadla jsem jak hubkař. Poštou mi přišla věc, kterou už evidentně někdo používal, a reklamaci mi daný e-shop nechtěl uznat. Takže i v této době plné omezení budu raději čekat, až se zase otevřou všechny obchody,“ míní Lekšová. (hap)

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*