Slevy a výprodeje

Leden je ve znamení výprodejových akcí a slev. Slevy ale v obchodech probíhají po celý rok, a  proto jsou níže uvedené zásady také stále platné, byť jsou připravovány některé změny. O těch vás budu informovat později.

Sleva jen na papíru

Jeden z  nejčastějších triků prodejců je, že cena zboží vůbec snížena není, cedulka „sleva“ je jen lákadlo pro nepozorného spotřebitele. Druhým trikem je, že před slevovou akcí se cena na krátkou dobu zvýší a  pak se zase sníží na původní cenu před takovou akcí. Pokud si spotřebitel původní ceny nepamatuje či nemá paragon z dřívějšího nákupu, takový podvod nezjistí. Poskytování slev má svá pravidla. U zlevněného zboží musí být uvedena původní sleva, procento slevy a cena výsledná, která musí sedět. Pokud tak není uvedeno, je možné kontaktovat ČOI, což málokterý spotřebitel udělá.

Krach cen, totální výprodej

S  takovým reklamním tahákem se setkáváme i v našem městě, zejména u  OP Prostějov nebo OKEY. Totální výprodej – slevy 50 % hlásá tištěná reklama a někde dole je drobným písmem uvedeno slůvko „až“. Spotřebitel pak v daném obchodě marně nějaké zboží s  takovou slevou hledá. Jiní obchodníci počítají slevu podle svých katalogů, i  když skutečné ceny byly jiné. Smyslem těchto reklam je nalákat zákazníka do svého obchodu, protože když už v něm bude, třeba si něco koupí. Výše uvedeným praktikám by měl učinit konec připravovaný zákon, podle kterého bude nutné vztáhnout slevu k ceně, za kterou se produkt prodával v  posledních 30 dnech.

Záruka ze zákona

Žádná sleva nesmí omezit spotřebitele v  jeho právech. Jedná se zejména o  reklamaci, pro kterou platí vždy možnost i  zlevněné vadné zboží reklamovat 24 měsíců od jeho převzetí. Výjimkou je případ, kdy sleva byla poskytnuta na nějakou vadu zboží, zákazník byl na ni upozorněn a  vada byla uvedena v prodejním dokladu. Pak pochopitelně nelze tuto vadu reklamovat. Ostatní vady ale ano. Budou to sice dohady, ale zákazník by se neměl nechat odradit. U použitého zboží z bazaru je minimální záruka 12 měsíců, byť prodejce napíše na prodejní doklad záruku 6 měsíců. Soud v tomto případě nemá co řešit. U  použitého zboží koupeného od občana záleží vždy jen na dohodě, u dražších věcí raději písemně.

Akce 3+1, 2+1

Ani u  nabídky slevy 2+1, 3+1 zdarma není při reklamaci běžná výjimka. Obchodník sice může tvrdit, že onen reklamovaný byl právě ten, který byl zdarma, a proto se na něho záruka nevztahuje, což není pravda. Jedná se o množstevní slevu a reklamovat lze každý kus samostatně. Výjimkou by bylo, kdyby prodávající onen kus „+ 1 zdarma“ zřetelně označil v  prodejním dokladu jako dar. Pak se jedná o  neplacený dar, který reklamovat nelze.

Jiří Makoň tel.: 732 755 788 • jmakon@seznam.cz

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*