Co s nevhodnými dárky?

Obchodní zákoník umožňuje vrácení zboží zakoupené na internetu (v e-shopu) bez udání důvodu do 14 dnů od jeho obdržení – převzetí od přepravce. Dnes, 5. ledna 2021, tedy v  den vydání tohoto čísla Týdne na severu, je možné zboží vrátit – odstoupit od smlouvy – u  zásilek převzatých od přepravce od 22. prosince 2020 včetně. Protože ale řada prodejců v rámci své nabídky možnost vrácení u  něj zakoupeného zboží prodloužila, uvádím zde některé zásady. Svůj záměr zboží vrátit musíte e-shopu jasně oznámit. Stačí poslat e-mail nebo vyplnit online formulář na webu obchodníka. Ale pozor, jsou tu dvě lhůty. Obchodníkovi se oznámí odstoupení od smlouvy a  od tohoto data máte dalších 14 dnů na odeslání zboží. Pozor, někdy bývá pro vrácení zboží jiná adresa než adresa obchodu. Pro posouzení dodržení doby pro vrácení platí datum podání. Oba kroky lze spojit dohromady, tedy poslat balík se zbožím a oznámením o odstoupení. Rozhodně ale nedělejte to, že zboží jenom pošlete zpátky bez komunikace a součinnosti z vaší strany. Zboží je vhodné zabalit do původního obalu včetně všech výplní. Sníží se tak možnost poškození. Nepoužití původního obalu ale nemůže být důvodem k odmítnutí vrácení zboží. Koupili jsme si zboží, ne obal. Přepravné platí vždy odesílatel. Prodejce musí vrátit celou zaplacenou částku včetně nákladů na dopravu zboží k vám v  plné, vámi zaplacené výši, a  to způsobem, kterým bylo placeno, pokud nebudete souhlasit s jinou formou platby. Složitější je vracení zboží v běžných kamenných obchodech, zejména v  současné době, kdy jsou mnohé uzavřeny. Zde neexistuje žádné zákonné právo cokoliv vrátit zpět. Každý obchod řeší takovou možnost ve své dobré vůli po svém. Některé obchody vám vrátí peníze, jiné vám nabídnou jen výměnu zboží či poukázku na další nákup. Možnost vrátit či vyměnit zboží je pravidlem ve velkých obchodech a  řetězcích z praktického důvodu, že při koupi není zboží zpravidla rozbaleno či dokonce předvedeno, i  když o  to zákazník žádá. Lhůty jsou v  těchto obchodech individuální. Obchodník zpravidla určí pevné datum, dokdy lze zboží koupené před Vánoci vrátit. Konkrétní informace hledejte v  prodejních a  reklamačních řádech, na účtenkách, ale hlavně se už při nákupech ptejte, zda to půjde, za jakých podmínek a dokdy. Uvedené v  reklamě platí. V  současné době platného omezení prodeje je vhodné záměr výměny nebo vrácení zboží neodkládat a začít s prodejcem komunikovat o  svém záměru. Prošvihli jste všechny lhůty nebo si z nabídky prodejce nic jiného nevyberete? Nezoufejte, ještě je tu jedna stále populárnější možnost. Povánoční výprodeje nedělají zdaleka jen obchody, ale čím dál častěji i domácnosti samy. Dárky se rozprodávají na inzertních či aukčních serverech nebo po sociálních sítích. Příležitostný odprodej domácích přebytků není podnikáním a nemusí se nikam hlásit.

Jiří Makoň tel.: 732 755 788 • jmakon@seznam.cz

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*