Zachrání okénka restaurace a kavárny?

Sabina Králová

ŠUMPERK, VELKÉ LOSINY • Provozovatelé restaurací a kaváren hledají řešení, jak zmírnit následky vládního uzavření provozoven. Restaurace řeší, jak udržet alespoň část tržeb v  zavřených podnicích, proto zkouší posílit rozvoz jídel a prodej přes okénko.

Zeptali jsme se místních provozovatelů, jak tuto nelehkou situaci nejen vnímají, ale i zvládají.

foto: Sabina Králová

Co je pro vás aktuálně největším problémem?

Bistro J&J, Šumperk: Asi to, že nemůžeme mít otevřeno. Ta první vlna byla taková, že nám bylo řečeno, že bude trvat určitou dobu a potom ta doba byla daleko delší, než co bylo původně zamýšlené, a  to byl samozřejmě problém, protože jsme nevěděli, jak se máme zařídit. Problém vidíme také v  tom, že nevíme, na jak dlouho to bude, ale počítáme s  3. listopadem, takže jsme podnikli kroky k  tomu, aby se do této doby přežilo. Pokud by však nastalo to, že by druhá vlna trvala nedej bože déle, museli bychom všechno znovu přepočítat a  nachystat tak, aby to fungovalo dále. Rozumíme situaci, že ani ve vládě nikdo neví, jak dlouho tento stav bude trvat, takže to respektujeme a snažíme se vše dodržovat tak, jak máme. Největším problémem je asi to, že jsme před chvílí teprve začali, a  teď už musíme zase zavírat a  nemůžeme fungovat v normálním režimu, máme samozřejmě závazky k  lidem, kteří tady pro nás pracují, není to jednoduché, ale snažíme se s kartami, které máme, hrát co nejlépe.

Pikola, Šumperk: Největším problémem je zaplatit zaměstnance, pro které teď nemáme dostatek práce. Fungujeme v omezeném režimu a  oproti 4 lidem na směně máme 2. Dalším problémem je počasí. Oproti jarním opatřením, kdy k  nám zákazníci mohli přijít a  vychutnat si kávu nebo dezert například v parku, teď vidíme spíš prázdné ulice, protože venku je opravdu škaredě a chladno.

Nejen párek, Velké Losiny: Největším problémem pro nás aktuálně je uzavření termálního parku ve Velkých Losinách a s tím související umrtvení cestovního ruchu. Jsme z velké části závislí na turistech a ti tady teď bohužel nejsou.

Vyplatí se vám udržovat provoz pouze pro prodej jídla a pití s sebou?

Bistro J&J, Šumperk: Já si myslím, že ano. Zatím bylo otevřeno první den, ale udělali jsme kroky k  tomu, aby se o  tom lidé dozvěděli, co nejvíce. Vytiskli jsme letáčky, které jsme naházeli do schránek, udělali jsme i  nějakou internetovou reklamu. Abychom nemuseli říkat našim zaměstnancům, ať nechodí do práce, vymysleli jsme tady tu variantu a  myslím si, že by nám to mohlo pokrýt náklady, které máme na zaměstnance a na provoz a nějaké splátky, proto jsme se rozhodli udělat to tímto stylem. Ale že by to mělo být nějak dlouhodobě udržitelné, abychom tímto stylem fungovali, to určitě ne. Na pokrytí největších a  prioritních nákladů by to mohlo fungovat, když to budeme dělat dobře a  lidé to budou podporovat a bude jim chutnat a budou si objednávat dál. Když prostě člověk dělá nějakou věc dobře, tak si myslím, že to bude fungovat, ale samozřejmě neděláme tuto práci proto, abychom rozváželi jídlo a pití s sebou, ale pokud není jiná varianta, jak udržet chod bistra, tak jsme rozhodnuti to takhle dále dělat. S  tím souvisí i  dodržování hygienických norem, dezinfikovat, utírat stoly a udržovat okénko v čistotě po každém zákazníkovi. Rozvoz děláme s rukavicemi a rouškou a snažíme se jít alespoň tímto příkladem v  této nelehké době.

Pikola, Šumperk: Nevyplatí. Tržby spadly na 1/3 a kdybychom neměli e-shop, kde prodáváme kávu z naší pražírny a  různé vybavení, tak bychom to pravděpodobně dlouho nevydrželi.

Nejen párek, Velké Losiny: Na jaře při první vlně se nám to vyplatilo v  tom smyslu, že tržby pokryly náklady. To samé očekáváme i nyní. Přežít.

Jaké změny jste kvůli vládním nařízením museli zavést?

Bistro J&J, Šumperk: Trošku jsme změnili směny, je nás tu trošku míň, ale každý si na nějaké směny přijde. My jako majitelé se tu snažíme být co nejvíc, abychom vlastně ušetřili nějaké náklady, ale samozřejmě našim zaměstnancům, které máme rádi a  jsme rádi, že pro nás pracují, se snažíme najít a  dát co nejvíce práce. Snažíme se držet optimistickou náladu, to platí i  pro rozvozy, a  i  v  této nelehké době se snažíme naše zákazníky bavit. Co se týče změn, tak jsme přestavěli chod kuchyně pro rozvoz, vymysleli jsme plán, jakým způsobem budeme fungovat – logistika rozvozu a baru a celkově jsme na tuto změnu měli úterý, kdy jsme vymysleli menu, udělali grafiku, tisk, reklamu na internetu, a  ještě roznášeli letáky do schránek. Celkově jsme na tom pracovali od sedmi od rána až do půl jedné ranní. Takže i přesto, že jsme se nezastavili, tak se nám podařilo bistro nachystat na takovou formu, aby se lidi dozvěděli, co děláme a  jak to děláme, kam můžou volat, kolik co stojí. Teď se nejvíce zaměřujeme na „take away“ a na rozvoz, aby lidé nečekali, aby jídlo bylo teplé, když ho zákazníkovi přivezeme.

Pikola, Šumperk: Přešli jsme do režimu prodejny, kdy k  nám zákazníci mohou vstoupit a kromě kávy, jídla a  dezertů si nakoupit třeba víno, zrnkovou kávu nebo sortiment od našich stálých dodavatelů. Vše si ovšem musí odnést s sebou a  nesmí se zdržovat v  provozovně. Nesmí použít naše wifi připojení ani navštívit WC. Celý prostor pravidelně dezinfikujeme. Zavedli jsme objednávky předem na webu Pikola.sebou. cz a  od příštího týdne bychom chtěli rozvážet polední menu.

Nejen párek, Velké Losiny: Opět jsme rozjeli rozvoz jídla a  výdejní okénko, tedy jediné možnosti, které máme. Dále se samozřejmě snažíme co nejvíc snížit provozní náklady.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*