Energošmejdi a inkasní agentury.

Jarní opatření proti pandemii koronaviru nám probudila ze zimního spánku energošmejdy, kteří to opět na důvěřivé spotřebitele zkouší. Na konci jejich konání však většinou bývá činnost inkasních agentur. Ty využívají některých nepřesností v zákoně k lichvářskému obohacování. Energetický regulační úřad ČR chce v tomto konat a proto žádá spotřebitele, aby mu své negativní zkušenosti s inkasními agenturami sdělili (podatelna@eru.cz). Pro vysvětlení zopakuji, jak se spotřebitel může přes energošmejdy dostat až k inkasní agentuře, popř. k exekuci.

Dodavatelé energií představují zákazníkům po telefonu levnější nabídky s odkazem na pokles cen energií kvůli pandemii nového koronaviru, což ve skutečnosti není pravda. Stačí pak stručná odpověď „ano“ na jakoukoliv i nesouvisející nevinnou otázku a může dojít k nechtěnému uzavření nevýhodné smlouvy. Zákon nevyžaduje, aby při sjednávání byla smlouva písemná. To až dodatečně. Proto je uzavření přes telefon možné. Takto nechtěně uzavřenou nevýhodnou smlouvu je možné zrušit odstoupením či výpovědí. Odstoupit od smlouvy sjednané po telefonu lze písemně do 14 dní od jejího uzavření. Pokud nestihnete včas odeslat odstoupení, je možné vypovědět smlouvu až do 15 dnů po zahájení dodávek energií novým dodavatelem. Odstoupení či výpověď smlouvy o dodávkách energií nesmějí být podle energetického zákona spojené s žádnou sankcí. Proto si zástupci dodavatelů, vymysleli fintu nazvanou „výběrové řízení na dodávky energií“, kdy se smlouva o dodávkách energií s dodavatelem přímo neuzavírá, ale spotřebitel se přihlásí do tzv aukce, kterou pořádá někdo jiný. Spotřebitel se v přihlášce do takové aukce zaváže uzavřít smlouvu s vysoutěženým dodavatelem. To je ale ten, kdo si tzv. aukci objednal a bude jako dodavatel vybrán. Vybraný dodavatel se ale spotřebiteli nemusí líbit a odmítne závaznou smlouvu s vybraným dodavatelem podepsat nebo později od smlouvy odstoupí či ji vypoví. Ale protože se přihlásil do aukce, je mu naúčtována pokuta v řádech tisíců korun.

Téměř ihned po odstoupení nebo nepodepsání smlouvy spotřebitelem je předáno vymáhání pokuty některé inkasní agentuře. Ta si částku několika tisíc navýší o svůj zisk ve výši dalších několik tisíc a v případě nesplacení hrozit exekucí. Ani na jedno ale nemá právo. Podle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR může agentura požadovat jen samotný dluhu, zákonný úrok z prodlení a skutečné náklady za vymáhání. Exekuci může nařídit jen soud.

Je ale i sporné zda lze po spotřebiteli požadovat smluvní pokutu za zrušení účasti v energetické aukci. Aukce totiž bývá prezentována jako bezplatná a nezávazná. Zruší-li tedy spotřebitel svou účast v aukci, neměl by za to být finančně sankcionován. Energetický regulační úřad proto vyzývá spotřebitele, aby se na něj v případě problému s inkasními agenturami obraceli.

Na neseriózní energetické aukce jsou spotřebitelé upozorňováni velice často. I přesto se však najdou tací, kteří lákavé nabídce podlehnou. Vzhledem ke složitosti této problematiky nedoporučujeme taková jednání o změně dodavatele energií po telefonu či „mezi dveřmi“ vůbec zahajovat. Pokud bychom chtěli změnit dodavatele energie, tak jedině v jeho obchodním centru.

Jiří Makoň

tel.: 732 755 788, jmakon@ seznam.cz

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*